Mennyi 7×6? Mi Olaszország fővárosa? Mi a szén vegyjele?
Nehéz volt? Miért nem? Mert megtanultad. Ha erre lennél nagyképű a BME-n, kiröhögnének? Naná.
Arra próbállak rávezetni, hogy tetszik vagy sem a tanulást és a tapasztalatszerzést nem lehet átugrani. A semmire arcoskodni meg tök felesleges. Tanuljunk ma meg egy szót: alázat. Nem a New Balance cipőtől meg North Face kabáttól leszel filmes. Sajnos ez az utóbbi évek nagy problémája. Mindenki játssza az eszét, fel-alá járkál, mint valami sznob előkelőség, úgy beszél, viselkedik másokkal, mintha a kutyája lenne. Facebook post forgatás…bocs, shooting hesteggel, mert angolul az menőbb, Insta szelfi kamerával meg a f..om tudja még mi. Haver, egy szánalmas bohóc vagy ha csak ennyit tudsz.
Érezd jól magad, örülj és légy büszke arra amit csinálsz. Mind így vagyunk evvel, semmi gond. De tudod mi a demerung, hány oldalt forgat átlagban egy nemzetközi vagy magyar stáb? Mit csinál a Best boy, mi a Grip, mit lát a 100-as optika? Mi a kapcsolódás, az 1 1/8 oldal, diszpó, Time sheet (daily, weekly), csirke, DOP, petty cash, PO, PA, AD, Unit, Location dept? MOS, rigging, amerikai, effekt lámpa, technikai forgatókönyv? Sorolhatnám még.
Nehéz volt? Miért? Mert nem tanultad meg. 10-ből 5 filmes képtelen értelmezni a Call sheet minden sorát. És ez még óvatos becslés. Néhányra tudod a választ? Ha erre vagy nagyképű olyanoknak, akik 5x annyi ideje csinálják, mint te, ki fognak röhögni? Naná. Kib..nak veled? Ahol csak tudnak. Joggal.
Tanuljunk meg egy újabb szót: tisztelet. Tapasztalat, alázat és tisztelet. Ettől lehetsz jó filmes szakember elsősorban. Figyelj, kérdezz, kíváncsiskodj mindenhol, mindig. Így értheted meg és láthatod át idővel az egész rendszert. Ha elhangzik pl. a portkorrekció, van-e időd korrigálni a setben. Vagy belefér, hogy lemenjen egy felvétel így. Van mikor neked kell megállítanod a forgatást, hogy kijavíts egy hibát. Nem mindegy, hogy kinek, mikor és hogyan kell szólnod.
Dolgozhatsz te évekig a szakmában s..ghülyén és arrogáns türhőként. Még pénzt is kereshetsz, de ha jön egy mélypont, neked annyi. Mélypontok meg mindig lesznek, lásd a Covidot. Tavaly 3 hónapra minden leállt és vannak akik fél évig nem dolgoztak, pedig jó szakemberek. Nekem mindegy hogyan döntesz, de az én telefonom tavaly is csörgött, amint lehetett már forgatni. Biztos említettem már, de hosszútávon a tudással nem lehet versenyezni. Nincs ebben semmi nagyképűség. Győz, ennyi.
Az emberi oldalt letudtuk. Sokan tesznek rá magasból, aminek személy szerint valahol örülök, mert nem jelentenek konkurenciát. De könnyebb utad lesz ha el tudod dönteni kit érdemes komolyan venni és kin kell csak röhögni és otthagyni bármit is mond.
Olvastam már pár cikket, amik a filmszakmát akarták bemutatni. Kár, hogy a többségét olyanok magyarázzák, akikről lerí, hogy sokfelé jártak csak forgatáson nem. Vagy szándékosan kozmetikázott, nyálas sz..ok, mint egy Zs-kategóriás tinifilm. Kedvencem mikor hősünk “bennfentes” magabiztossággal meséli el melyik részlegnek mi a dolga. Lelövöm a poént, még egyiknek se sikerült eltalálnia rendesen. Konkrétan az NFI oldalán állítják, hogy a ló..rt az SFX-es szedi össze. Na arra befizetek skacok.
Vannak ilyen örök kérdések a filmgyártásban. Egyébiránt a lovász szedi össze, ha nincs, akkor az építészet, ha az sincs akkor a kellékes. De nem azért, mert nincs jobb dolga. A sminkesnek vagy világosítónak aligha van lapátja. Ilyen marha egyszerű. Ajtót az építészet csinál/hoz a díszlethez, kilincset jellemzően a berendezés. A művér ha a színész bőrére kerül smink, ha tárgyra akkor az SFX vagy a kellékes intézi. Áramot a Unit ad, esetleg a technika csirkét de legutoljára a világosító. Van kivétel, egyik sem szentírás. Okkal alakult így nem kib..ásból.
Egy film elkészítésében különböző részlegek (Departments) szakemberei vesznek részt. A film igényeihez igazodva, modulárisan épül fel a stáb (Crew). Pl. nem kell mindenhová kaszkadőr (Stunt), pirotechnika (SFX), építészet (Construction), stb. De ezekről majd legközelebb.
Előzmény: