Könyvespolcokat lehetne megtölteni a filmgyártás elméleti definiálásával, de ahogyan úszni se lehet könyvből megtanulni, filmes se leszel ezektől. Én azt mondom, bárminek is készülsz, legyen az rendező, operatőr vagy bármi más, vesd be magad a mélyvízbe és meglátjuk mi lesz. Hidd el, a kényszer nagy úr és olyan dolgokat tud kihozni belőled, amiket magad se hinnél. És ez a lényeg. Ki kell lépni a komfortzónából. Járd végig az utat, mégha nem is tudod hová vezet. Hogy az utóbbi évek egyik legjobb életrajzi filmjéből idézzek:
Meg kell ölnöd azt, akinek születtél, hogy azzá válhass, aki lenni szeretnél – (Rocketman)
Az elhivatottság és az áldozat meghálálja majd a befektetett időt. És ez az, amit a mostani generáció egy huszáros vágással szeretne kihagyni. Szeretnél kib..ni mindenkivel? Az irányításod alá akarod vonni a sorsod? Ne állj be közéjük, méltósággal, türelemmel viseld az üstökösként felívelő hullócsillagok pillanatnyi tündöklését. Majd jót mosolyogsz a bukásukon. Vagy elégedetten nyugtázod, hogy ugyanott tartanak, mikor te már régesrég túlléptél rajtuk. Az idő neked dolgozik.
Felmerülhet benned a kérdés, van-e bennem bosszúvágy, amiért ilyeneket mondok. Már nincs, de a pályám során sok olyannal találkoztam, aki meg akart állítani, gáncsolni, keresztbe tenni kicsinyességből, írigységből. Eleinte engem is zavart és nem értettem miért tesz valaki ilyet. Ma már tudom (hidd el semmi nagyképű nincs ebben), tudták, hogy jobb vagyok náluk, többre vagyok képes és ettől megijedtek. De ismét egy idézet, most a Punnany Massif-tól:
Ellenségedből lehet még mestered, ki megtanítja, Hogy mindig is benned volt, és lesz is a karizma. – (Szabadon)
Mert nagyon hálás vagyok ezeknek az embereknek. Nélkülük nem jutottam volna el idáig. Volt, hogy dacból megfogadtam, bármi is történik én akkor is ezt fogom csinálni és ott leszek ahol lenni akarok. Tudni fogják a nevem és sosem kell nekem munkáért telefonálnom. Nagyképű? Lehet, de huszonévesen ez érthető. Nem fontos, de így is lett.
Hogy a szakmai résznek is adjunk végre, arra jutottam, haladjunk fentről lefelé. Tetszik vagy sem a filmezés egy hierarchikus rendszer. De a megértés is könnyebb így.
Mondjuk, hogy valahol valaki kitalál egy jó sztorit, amit érdemes lenne filmre vinni. Lehet ennek az oka az önkifejezéstől az elgondolkodtatáson túl szimplán pénzszerzésig. Spoiler veszély: a mostani filmek 70%-a szerintem csak a pénzről szól.
Gondolj bele, az Egyesült Államok lakossága ~330.000.000 fő. Átlagos mozijegy ára 9.50$. Ha a teljes népesség csak 10%-a vesz jegyet adott filmre és te 100.000.000$-ból forgattad azt, akkor 313.500.000$ bevételt generált. Csak és kizárólag az Államokban a mozikból. Értelemszerűen többfelé oszlik ez a nyereség és plusz költségeid is vannak, de érted a lényeget. Ehhez add hozzá a többi országból befolyó jogdíjjakat, TV, streaming szolgáltatók, pólók, bögrék, DVD, stb.
Jó biznisz? Hogyaf..ba ne lenne az. De semmi nem elég alapon, csökkentsük a költségeket, eljutunk Európába, azon belül egy kis országba, amit Magyarországnak hívnak. Vannak jó szakemberek és az otthoniak bérének töredékéért dolgoznak. Itteni viszonylatban kiemelkedő összegért. Ha eddig nem értetted miért forog nálunk ennyi külföldi/nemzetközi film, hát ezért. Amikor épp nem ájulsz el magadtól, hogy nemzetközi filmben dolgozol, jusson ez eszedbe.
Nos, ez a csoda csak addig tart míg a külföldieknek ez jó biznisz. Utána fel is út le is út. Nem tart minden örökké. Nem akarok igazságtalan lenni, én is sokat köszönhetek a nemzetközi filmeknek. Dolgoztam jópárban, találkoztam világhírű színészekkel, rendezőkkel, filmes szakemberekkel. De ne láss bele többet, mint ami. A kényelem megöli a kreativitást.
A fenti matekpéldát vezesd végig Magyarországi adatokkal. Ahha, hát szerényebb számok jönnek ki. Itthon jellemzően pályázati rásegítéssel készülnek filmek ennek okán. Ami jó is, rossz is különféle okokból. A fantáziádra bízom ennek megfejtését.
Tegyük fel, minden adott az induláshoz. Ekkor belép a képbe egy gyártó/szervíz cég, aki vállalja mindennek a lebonyolítását. Megszervezi a stábot, az adminisztrációt, stb. Ez persze ennél sokkal-sokkal bonyolultabb, de itt most nem megyünk bele jobban. Általánosságban evvel a gyártó céggel fogsz szerződést kötni az adott munkára. Nemzetközi film tekintetében 2-3 professzionális nagy gyártó van a piacon és alakulóban van mèg pár. Előbbiek vegyesen külföldi vagy magyar tulajdonban.
A magyar filmek, reklámok piacán evvel szemben dömping van. Ha eldobsz egy követ, valószínűleg eltalálsz egy ilyen céget. Az utóbbi években gombamód szaporodtak, mert ők is tudnak szàmolni. Csak az üzleti tervben a “Szakértelem” rovatba sokan nem tudnak mit írni. Mondanám, hogy csak fikció ha nem velünk történik, de talàlkoztunk már nem egy gyártásvezetővel, “producerrel”, akinek a legalapabb szakmai dolgokról sem volt fogalma. A fizetési hajlandóság, korrektség ennek megfelelő szinten van. Azért itt is léteznek profi, megbízható cégek. De számíts rá, hogy lesz egy csinos feketelistád azokról, akikkel soha többet nem vagy hajlandó dolgozni.
Előzmény:
Filmszakma: ami a prospektusból kimaradt – 2. rész
Filmszakma: ami a prospektusból kimaradt – 1. rész