Nem is oly sokára a kertek végébe lopódzik a tél, hogy egy váratlan pillanatban lecsapjon és a teszkós fánkon ülő porcukor vastagságával vetekedő, rettenetes hóréteggel borítsa be a közutakat. Amitől egy fél ország veszíti el kollektív emlékezetét az autóvezetésről. Vagy amit arról homályosan tudni vélt.
Nem mindig fakad ez a személyes kompetenciák hiányából. A lebutított gépjárművezetői képzés is benne van vastagon. Nomeg a pénzért, válogatás nélkül bárkit átengedő vizsgabiztos, a Kreszt megtanulni képtelen vizsgázót testkamerával-rádiós fülessel átsegítő oktató. Akiket egy kellemes korbácsolás után vetnék a várbörtönbe, hogy ott rohadjon rájuk a nejlon lakat édeskettesben. Aztán zabálhatják kétpofára a bablevest sajgó záróizmokkal. De ne kalandozzunk el.
A bénázáson túl megkezdődik a Zarándoklat. Mindenféle emberek mindenféle olajos, retkes, szakadt nejlonzsákokba tuszkolt gumiabroncsokat (logikusan az üléskárpiton) hurcolnak a szerelő műhelyekbe. Hogy ott a kedves ügyféllel közlöljék: az ünnepélyes keretek közt felvonultatott téli gumiszett ugyan mutatós, a 4 darab is stimmel, de ballagjon vele tovább a szemeteskonténerig. Ugyanez lemegy a nyárival is, csak nagykabát helyett olyankor lábujjfékes strandpapucsból értetlenkednek.
Szabadidőmben gyakran téblábolok Gerinél az autószerelő műhelyben, így pár szezont végignéztem már mellette. Sírva, nevetve, néha mindkettő. Személyes tapasztalat, hogy a jogosítvánnyal felvértezett street fighterek részhalmazának alap műszaki tudása – amivel urambocsá tisztában kell(ene) lennie, mint büszke gépjármű tulajdonos perjel üzembentartó – a béka segge alatt stagnál. És szándék se nagyon mutatkozik a megokosodásra. Vagy képesség a Google használatára. Ahol árnyék van, ott jellemzően sötét is.
Gondoltam szánok rá egy posztot, amiben benne van minden, amit a témáról tudni érdemes. De…
A) annyit én nem írok, inkább a halál
B) a kutya se olvasná végig
Át kéne beszélni miért más a téligumi, alapból mit jelent rajta a méret, dot szám, miegymás. Guminyomás, kopások, váltóméret, helyes tárolás. Ha felnivel veszi tudja mit takar az osztókör, középfurat, ET szám. Meghúzási nyomaték, hogy ne tépjék rá a csavarokat levehetetlenre, amiket elgörbült kerékkulcs utáni cifra k..rvaanyázás nyugtáz egy defekt során. Javíthatóság, karbantartás. Síppal, dobbal, nádi hegedűvel.
Kedvcsinálónak meg egy klasszikus: