Nnna essünk neki, mint hajnali részeg a metrópótló ajtajának. Különben sose lesz vége. Aztán már csak idomtalan lények fognak vonaglani a green screen előtt, utómunkában rajzolt kerek seggel, kockás hassal. Én meg tökfeleslegesen szaporítottam a szavakat.
Rendező, rendezőasszisztens, scriptes
Rendező (Director):
A Wikipedia szerint: A filmrendező fő feladata egy filmprodukció minden művészeti és drámai aspektusának irányítása. Hmm, halálunalmasan tankönyvszagú, de nekem erről elég ennyi. Egy jó rendezőnek a legapróbb részletekig tudnia kell mit akar és az hogyan működik majd a vásznon. Mert ami a forgatókönyvben olvasva jónak tűnik, gyakran a díszletben, az első felvételek után egyáltalán nem. Készen kell állnia kompromisszumokra, rögtönzésre, mert van, hogy a technika, az időjárás és még számtalan más dolog keresztbe tesz. Minden döntésénél figyelembe kell vennie a költségvetést, időt, tudnia kell hogyan működik egy stáb. Mikor kell keménynek lenni és mikor kell engedni. Fejben már meg kell legyen az egész film.
Például a Mentőexpedíció forgatásának első napján, 8 munkaóra után Ridley Scott vette a kabátját és elment. Mi csak pislogtunk, hisz 10-12 óra egy forgatási nap, ebédszünettől függően. Plusz túlórák nem ritkán. Néhányan pakoltak, nem értettük. Kérdeztük a magyar asszisztenciát:
– Most mégis mi van?
– Jaa, végeztünk!
2 hét alatt 3 heti anyagot vettünk fel. A díszletek nem tudtak olyan ütemben épülni, berendeződni amilyen tempóban forgattunk.
Klasszik hülyeség amikor van már 1-2 jó felvétel az adott snittből, még mindig vesszük tovább. Újra és újra. A vágóasztalon viszont csak egy jó kell, a többi kuka. Az egyik snittnél kérdezték Ridley-t:
– Vegyük újra?
– Rendben volt a mostani? – kérdezett vissza
– Igen.
– Akkor minek?
Sokat elárul a kvalitásaitól, hogy a kellékátvétel után 2 hónappal is kiszúrta, hogy nem azt a szemüveget választotta X mellékszereplőnek, mint amit ráadtak. A forgatás előtt a gyártás erőltette a 12 órás munkanapokat. Ő ragaszkodott a 10-hez. A végén csak annyit mondott: 76 éves vagyok, 10 órát forgatok. Amit nem lehet felvenni 10 órában azt 11 alatt sem. Na ilyen egy profi rendező.
Más okból felejhetetlen Kamondi Zoli Halj már meg! c. filmje. Életében az utolsó, amit rendezett. Pár hónappal később elment közülünk. Rémálom volt forgatni, minden nap lehetetlenebbnél lehetetlenebb kérésekkel állt elő. Volt, hogy a felvételvezető jött könyörögni, kifizetnek akárhány túlórát csak csináljuk meg, amit kér. 12 órákat forgattunk, utána átrendeztük a díszleteket, kellékeket szereztünk be, napi 2-3 órát aludtunk. Én 10 kilót fogytam a 42 nap alatt. Pokoli volt.
Szemben sok mostani rendezőcskével, egyvalamit azonban sosem csinált: nem hazudtolt meg, bármilyen feszült helyzetben is voltunk. Sőt. Egyszer összetűzésbe keveredtem az egyik főszereplőnkkel, mert szeretett mindent jobban tudni. A dolog odáig fajult, hogy otthagytam a díszletet “Akkor forgassatok ahogy akartok b..meg, lesz..om!” felütéssel. Besokalltam. Zoli megállította a forgatást, helyretette a színésznőt és kerekperec kijelentette, hogy az és úgy lesz, ahogy én mondom. Mert tetszik vagy sem, de én tudom, hogy a részlegemnek mi a dolga, meg kell bízniuk bennem. Szeretnivaló zsarnok volt, ahogyan egy munkatársam fogalmazott.
Rendezőasszisztens (Assistant of Director/1st AD):
Focihasonlattal élve, a rendező az edző, az AD a csapatkapitány. Forgalomirányító, logisztikai manager, pszichológus és miegymás. Az AD dolga a rendező irányítása alatt vezetni, szervezni, felügyelni a forgatást. A folyamatokat, a közreműködők munkáját, hogy a gyártási terv alapján, tervezett ütemben haladjon minden. Megszerkeszteni a napi diszpót (daily call sheet), egyeztetni a részlegekkel. Értelemszerűen kívülről fújni a forgatókönyvet. Valamint ha úgy adódik, rafinált diplomatikussággal vagy nettó seggberúgással terelni a rendezőt ha az elkalandozna. De ezt már csak én teszem hozzá, mert sehol nem merik leírni.
Ha nagyon megerőltetem magam, a két kezemen meg tudom számolni az igazán jó magyar első asszisztenseket. Sokuk valami elképesztő nagy tévedésben van a szerepéről. Egy részük fontoskodó, hazudozó, a kommunikációjában mindig mások lejáratására törekvő, a szakmájához tökhülye, elvtelen talpnyaló. Kisebb, de jelentős halmaz a “szócső”, akiben nincs elég tökösség ehhez a pozícióhoz. Mert itt gyakran kell konfrontálódni. Konyítanak a szakmához, de inkább csak úsznak az árral és próbálnak túlélni. Amit mond a rendező, azt elismétlik hangosan meg a rádióba. Akkor ugranak, ha puhára érkeznek.
Egy jó AD közvetlen kapcsolatra törekszik a stábbal és nem uralkodni akar felette. Ez inkább fakad a személyiségükből, nem igazán tanulható. Tisztelik őket a kompetenciájukért, helytállásukért. Emiatt nem csak kényszerből tesznek eleget a kéréseiknek. Szívesen segítik a munkájukat.
Hidd el sokféleképp le lehet forgatni egy filmet. Minden öreg rókának lapul a tarsolyában 1-2 extra ötlet, amivel még jobbá tehetné az adott jelenetet. Megél a film ezek nélkül is, de sokat tehetnek hozzá az ilyen apróságok. Namármost ha seggfej vagy senki nem fogja törni magát emiatt. Megkapod a minimumot.
Scriptes/Naplóvezető (Scripter)
Na ez pont remekül le van írva a Wikipedia-n, tessék elolvasni. Úgyhogy ezt megúsztam.
Legközelebb az operatőrrel és a kameracsapattal folytajuk.
Előzmény:
Filmszakma: ami a prospektusból kimaradt – 3. rész
Filmszakma: ami a prospektusból kimaradt – 2. rész
Filmszakma: ami a prospektusból kimaradt – 1. rész