Megvolt a dohányföld, ami végül egy dohánylevél szárító épületként manifesztálódott. Szivarkedvelőként nekem érdekes élmény volt, mégha nem is dögös kubai csajok sodorták a Cohiba-t a combjukon. Fűtés nulla, az esti elpakoláskor a felszerelésünkre kiült a jégvirág a -2 fokban. Innen még 2,5 óra hazavezetés az agyig rakott teherautóval full ködben, majd lepakolás a rentalban. Könnyed 17 órás nap. Úgyhogy innen is üzenném minden töketlen gyártásinak, aki a munkabérünket szokta firtatni a pihepuha, meleg irodából, hogy nyasgem. A filmezès luxuscikk, nem lètszükséglet. A luxus meg nincs ingyen pupákok. De térjünk a tárgyra.
Hol is kezdjem? Nem mondom, hogy nincs alapja az autószerelőkkel szembeni vádaknak és előítéleteknek. De itt és most egy szabályosan üzemelő, korrekt műhelyt vegyünk alapul. Ahol értenek hozzá és nem cél a lehúzás. Na őket autójavítóknak hívjuk, mert nagy különbség van szerelés és javítás közt.
Ebből fakadóan a szerelőd és közted bizalmi viszony kell, hogy legyen. Olyan, mint az orvosod, ügyvéded vagy a szeretőd. Ha nem bízol a műhelyben, ne hordd oda az autód, pont. Ha nem szimpatikus, nincs meg az összhang, keress tovább. Én anno az Alfámmal 5 (azaz öt) alkalommal váltottam szerelőt, mert így vagy úgy nem stimmeltek a dolgok. Nyilván a bizalmat ki is kell érdemelni. Azt hiszem a félreértések itt szoktak kezdődni.
Nem árulok el nagy titkot, hogy egy autójavító műhely az üzleti vállalkozás, amit a tulajdonosa azért üzemeltet, hogy profitot termeljen, ne nullszaldót. Én értem, hogy ha te világéletedben alkalmazott voltál fix bérért, akkor nehéz ezt megérteni. Ahogy Sanyi barátom fogalmazta meg egy értetlenkedő megrendelőnek, hogy az ő napibérén kívül miért kell kifizetni a teherautót is, amivel az ő sz..jait szállítja: HASZONgépjármű, benne van a nevében. Vállalkozó meg azért lesz az ember, hogy ne havi fixet keressen. Cserébe övé a kockázat és minden járulékos költség, amit te alkalmazottként nem viselsz. Eddig érthető a sztori, nem?
Mivel már nem zsigulikkal meg trabantokkal hasítjuk az aszfaltot, a javításuk ennek megfelelően nem is ennyire egyszerű. Cserébe az autógyártók finoman szólva se törik össze magukat, hogy a javítóipart megfelelő információkkal ellássák vagy tartós dolgokat alkossanak. Én lassan meg merném kockáztatni azt az állítást, hogy a gyári szervizelési előírások arra jók, hogy mèg véletlenül se húzza az autó párszázezer km-nél vagy 8-10 évnél tovább alattad. Hogy annyiba kerüljön a javítás, amennyiért inkább az eladás és új vásárlása mellett dönts. Fogyasztói társadalom, tervezett elavulás.
A fentiekből következik, hogy a szerelődnek sem sikerül minden elsőre és néha bizony hibázik is. Te is szoktál ha dolgozol. Szóval ha elsőre nem javult meg valami 100%-osan, nem azt jelenti, hogy átb..nak. Előfordul, hogy egy hibának van 10 féle oka aztán találd ki melyik az. Itt jön képbe a típusismeret meg a tapasztalat. Mert lóbálhatod te a filléres hibakódolvasód által kidobott hibakódot, csakhogy az baromira lehet tünet és nem a hiba maga. Arról még nem is szól a fáma, hogy 2-3 meghibásodás lazán előfordul egyszerre. Nincs választás, marad a próbálkozás. Mi pl. hónapokig vettük végig lépésről lépésre a régi 147-esemnél a hibalehetőségeket, mire rájöttünk, hogy el van fokolva a vezérlés. Alig észrevehetően, az Alfa szervíz se vette észre. Csak akkor derül ki ha a célszerszámmal nekiállsz kicserélni.
A műhelyfelszerelésnek sok jó tulajdonsága van, az egyik jellegzetessége, hogy k..vára nem olcsó. Meg avul is és cserélni kell. Bizonyos eszközöket negyed-, félévente hitelesíttetni, darabonként (!) cirka 5.000 Ft-ért. Egy komolyabb diagnosztikai gép, ami nélkül lassan neki se tudsz kezdeni a munkának 1.000.000 Ft, éves licensz 250.000. És ez 1 db gép. Szó sincs még a többi szoftverről, szerszámról és gépről, szakmai képzésekről. A veszélyes hulladékot, folyadékokat se a manók hordják el ingyen, pedig tökjó lenne.
Amikor legközelebb felhúzod a szemöldököd, hogy miért kell fizetned a hibakód olvasásért és törlésért talán már érteni fogod. Számold ki, hogy hàny alkalom kell hozzá, hogy ez a gép kitermelje az árát. Nem mellesleg a covid alatt megdrágultak az alkatrészek. Ha nem tetszik, nem muszáj autóval járni. Bringázz vagy tömegközlekedj, esetleg ott a car sharing meg a többi lehetőség.
Jöjjön a kedvencem, a hozott alkatrész meg a kedvezmények cirkusza. Mert itt a legnagyobb a homály. Hál’égnek pl. a Bárdinál már nem tud boldog-boldogtalan vásárolni a haveri vagy kézen-közön szerzett kóddal. Tudom, most dühöngsz meg igazságtalan meg monnyonle. De ennyi erővel menj be a Tescoba őrjöngeni, hogy nem kapod meg nagyker áron az akármit. Egy műhelynek azért van kedvezménye, mert éves szinten otthagy 8-10 milliót, amit te aligha fogsz. Nem belőled él a Bárdi vagy a Unix sem, hanem az autószerelőkből.
Másrészt ebből a különbözetből lehet kigazdálkodni az eszközöket, kieső bevételt, mert kedves ügyfél nem jelenik meg a megbeszélt időpontban vagy 1-2 hètig az autót se viszi el, mert nincs pénze. Mondjuk ezt már előtte is tudta a nyomorultja, de korrektségről ennyit. Nem utolsósorban ez szakmunka. És cseppet sem vagyunk a 10 millió autószerelő országa. A szimpla üzembentartás se megy minden esetben a népeknek.
Ha eddig nem tudtad,a javító-karbantartó szolgáltatásokra a jogszabály 6 hónapos garanciavállalást ír elő. Erről van is egy cuki pecsét vagy utalás a számlán. Azaz a szerelőd mondjuk kicseréli a generátort és az fél éven belül bekullant, további költség nélkül köteles javítani. Nos, ha te hozod az alkatrészt vagy megvan a számla vagy nem a cseréhez. Ez úgy kábé sosem lesz ott, hogy a hibafeltárást követően azonnal lehessen intézkedni és a legrövidebb időn belül cserélni. Majd hozod 1-2 óra, fél nap, satöbbi. Addig a szétszerelt autód az álláson foglalja a helyet. Mégha nem is pislogsz nagyokat, hogy ezt ki kell fizetni, a műhelynek sovány vígasz. Lehet az alatt a pár óra alatt megcsinálnának egy többszázezres munkát ha szabad lenne. Másfél tonnás sz..okat meg tologasson naponta ki-be az akinek nincs jobb dolga.
Ez még a legkisebb kellemetlensèg. Megtörtént eset többször, hogy a cserealkatrész, amit hozol nem jó, nem ehhez a típushoz való. Újabb órák, napok telnek el, a vége az, hogy intézze a szerelő, mert dolgozol, beteg a gyerek, ellik a malac. És most jön a csavar. A fenti jogszabályból fakadóan erre kéne garanciát vállalni. Bontottra, újra, találtra, kopottra, mindenre amivel odaállítasz. Aha jó. Kapugarancia, az van erre. De a kellemetlenség kiküszöbölésére: nincs hozott alkatrész és kész.
Tudom nehéz elképzelni, de egy normális autójavítónak az a célja, hogy legjobb tudása szerint megjavítsa a dolgokat ès te gondtalanul autózz. Van elég ügyfél és feladat, ami stabil megélhetést biztosít lehúzás nélkül is. Sőt, hosszútávon ez a kifizetődő. Ha sokallod a javítás árát, menj be egy márkaszervízbe. A motort ne állítsd le, assz’em nem maradsz sokáig ha elolvastad az árjegyzéket.